Blogger Template by Blogcrowds.

Originaalpealkiri: "Timm Thaler oder Das verkaufte Lachen"
Autor: James Krüss
Sari: "Timm Thaler"
Žanr: laste/noorte, f
antaasia
Esmatrükk: 1962
Lehekülgi: 344

---
See on lugu poisist, kes müüb oma naeru võime eest võita kõik kihlveod. Ajapikku saab ta aru, et naer on rohkem väärt kui kõik maailma rikkused, ja hakkab otsima meest, kellele ta naeru müüs. Leidnud härra Taruki, läheb tal aga veel päris kaua aega, enne kui tal õnnestub saavutada see, mille jaoks ta on tulnud. Sõprade abiga õnnestub tal oma naer tagasi saada. Lugu lõpeb õnnelikult nagu üks korralik muinasjutt kunagi.
---
Võiks öelda, et ma olin enne lugemist, selle kohta vaid positiivseid kommentaare kuulnud. Pealkiri oli ka väga tuttav, kuigi üllataval kombel on inglise wikis selle kohta vaid paar lauset, väga paljudel kuulsatel ja vähem kuulsatel raamatutel on seal ikka korralik pikk sisututvustus, andmeid, tegelastetutvustusi jms. Ju siis ingliskeelse maailma jaoks pole nii tuntud asi. Aga see selleks.

Põhimõtteliselt see raamat meeldis mulle enam-vähem. Kohustuslike raamatute hulgas on igaljuhul üle keskmise. Ma saan isegi sellest aru, miks ta selle Anderseni preemia või mille iganes sai. Idee on suht originaalne ju. Tegelased nii originaalsed polnud. No Taruk oli jah niivõrd kuivõrd, aga teised olid kõik liiga äärmuslikud st. üdini head või siis äraütlemata pahad, minu arust. Väga muinasjutuline teos igastahes, kuri võõrasema, hea armas peategelane, õnnelik lõpp ja kõik see muu, nii et see hea-halva selgepiiriline eristamine käis mõnesmõttes asja juurde. See raamat sobiks ilmselt väiksematele paremini ja ilmselt ma ei kuulu sihtgruppi. Enne on ka näha olnud, et kohustusliku kirjanduse raamatud on sageli liiga lapsikud ja tulevad liiga hilja programmi vms. No cmon, meil oli "Meisterdetektiiv Blomkvist" kuuendas klassis nö. "krimikirjanduse hiilgava näitena". See oli mu lasteaia lemmikraamat, et jah. "Krabati", "Vendade lõvisüdamete", "Minu pere ja muude loomade" ja muu sedasorti kirjanduse kohta käib see ka. Aga "Thaleri" juurde tagasi tulles. Mind häiris ka see, et kõige lihtsamaid ingliskeelseid lauseid oli pikalt laialt lahti seletatud. Paljudes raamatutes ei ole võõrkeelseid lühilauseid tekstis eraldi lahti seletatud, healjuhul on raamatu lõpus paar lehekülge sellele pühendatud, jätab palju kompaktsema mulje. Raamatu esimene pool oli paljutõotav. Kuigi iga loll, peale "aruka" Timm Thaleri muidugi, oleks selle esimese paarikümne lehe jooksul välja mõelnud, kuidas see naer tagasi saada. Aga Timm ei mõtlegi seda kuni lõpuni välja, sõbrad aitavad kunagi. Et jah, autor oleks võinud midagi vaimukamat välja mõelda, midagi, mis ei oleks lugejale kohe pealevaadates arusaadav vm, muidu pole üldse huvitav edasi lugeda ju, kui mõtled täpse lõpplahenduse esimese kahekümne lehe jooksul välja. Kokkuvõttes venis see raamat mul "nagu härja ila". Lõpptulemus oli ka veidi liiga lääge, aga see selleks. Väidetavalt on sellel raamatul ka järg. Milleks seda veel vaja on? Ühest raamatust täitsa piisaks ju, ega ühe teema lõputult venitamine pole ka hea ju.

Ma üritan siin hinnata raamatuid sihtgruppi ja autori osavust ja kõike arvestades. Aga ma siiski ei oska ette kujutada, mis pilguga ma seda seitse aastat tagasi oleks lugenud, nii et hinne võib olla suhteliselt subjektiivne vms. :D A, seda ka, et mulle saksa keeles kirjutavad / saksa kirjanikud on suhteliselt meeldima hakanud ja jalgu jäänud viimasel ajal. Krüss ei sümpatiseeri nii väga siis, küll aga Kafka, Hoffmann, Remarque ka.

6/10

5 comments:

Lugesin seda raamatut lapsepõlves ja ei arvanud küll esimesel kahekümnel leheküljel ära, kuidas Timm oma naeru tagasi võiks saada. Ka seda, et parun Taruk on tagurpidi lugedes Kurat, lugesin alles järelsõnast :) Mäletan, et mulle see raamat hirmsasti meeldis. Oli põnevust ja oli seiklusi. Praegu on riiulis teine osa "Timm Thaleri nukuteater ehk müüdud inimarmastus".Vaatan teda aeg-ajalt, aga ei ole veel ette võtnud. Ei tea, kas niipea võtangi.

February 25, 2009 at 12:03 PM  

"Nukuteater" puudutab vaid vilksamisi "Müüdud naeru", ning on vähe rohkem sügavamõtteline imo.

Muuseas, kui vana sa nüüd olidki? :D

JA JA JA! "Jokker" lemmiktegelaste hulgas.. "Mängukaartide saladus"? Ammu huvitanud. :D

February 25, 2009 at 2:50 PM  

"Ka seda, et parun Taruk on tagurpidi lugedes Kurat, lugesin alles järelsõnast" Seda märkas ju Timm kuskil raamatu keskel juba, kui ta mingit paberit läbi peegli vaatas.? Selle kohta ma ei oska midagi öelda, kas ma oleks sellest ise aru saanud või mitte, sest me lugesime kunagi varem tunnis mingit katkendit "Timm Thalerist", ja siis õpetaja või keegi klassist mainis seda. Nii et see oli enne raamatu alustamist mulle teada. Ja selle kihlveo peale ma tulin jah suht alguses, aga ma ei uskunud, et see õige on, et autor nii lihtsa lahenduseni jõuab. Sellele ma ei mõelnud, et ta ainult Kreschimiriga saaks kihla vedada.. Ja ega ma ei väitnudki, et see raamat mulle üldse ei meeldi, täitsa okei oli, lihtsalt mõni aasta tagasi oleks võib-olla paremini peale läinud.
To Elina K. - 14 olen. Mis Jokkeriga? Ledger on alati mu lemmiknäitleja olnud, tema parim roll minu meelest lihtsalt. Kust sa selle "Mängukaartide saladuse" välja loed? Muidu huvitab küll mingil määral jah, mu vend kinkis mulle selle mõni aasta tagasi jõuludeks, ja ta pole mulle kunagi ühtegi viletsat raamatut kinkinud.

February 28, 2009 at 7:51 PM  

Mulle meeldis "Timm Thaler ehk müüdud naer" väga, aga ma lugesin ka seda siis, kui ma olin kolmteist. Mitte väga noor, kuid siiski. Ja mina ei arvanud ka ära, kuidas ta oma naeru tagasi saab. Samas ma korraks mõtlesin sellele, kuid arvasin, et kindlasti on mingi loogika või asi, mis sellel niiviisi ei luba minna.

March 13, 2009 at 6:08 PM  

Okei, see teema on ammendunud vist. :) Üldiselt hakkab see "Timm Thaler" juba igatepidi ära viskama. Me oleme seda juba üle kuu aja koolis võtnud kõigis kirjanduse tundides, miljon töölehte teinud, tegelasteks kehastunud jne. ja vaheajaks jäi mingi arutlev kirjand kah. Me vist polegi ühegi teise raamatuga nii kaua tegelenud. Tavaliselt max. 1-2 tundi. Umbes sama maik on nagu "Twilight'ist" praeguseks..

March 15, 2009 at 7:28 PM  

Newer Post Older Post Home